Mi szerepeljen a ruhacímkén?
Általános előírás, hogy a végfelhasználóknak értékesített termékeket címkékkel kell ellátni. Természetesen ez a textiltermékekre is vonatkozik.
A hazánkban forgalmazott textiltermékek címkézésének egyrészt meg kell felelniük az Európai Unió vonatkozó rendeletében foglaltaknak másrészt a magyar Fogyasztóvédelmi Törvény követelményeinek.
Az Unió előírásain kívül egyes tagállamok további kötelező tartalmakat is alkalmaznak a ruházati termékek címkéire vonatkozóan. Pl.: Franciaország a ruházati termék és annak csomagolásának újrahasznosítására vonatkozóan rendeletben előírt speciális piktogramok alkalmazását követeli meg a forgalmazóktól illetve gyártóktól.
Általánosságban megkövetelt, hogy a ruhacímke tartalma minden állam nyelvén feltüntetésre kerüljön, ahol a termék forgalomba kerül.
Alábbiakban a Magyarországon forgalomba kerülő textiltermékek címkéin feltüntetendő kötelező tartalmi elemekkel foglalkozunk.
A ruhacímkéken kötelező jelleggel feltüntetendő információk tehát:
- Anyagösszetétel
Ha több anyagból áll a termék, csökkenő %-os arányban szükséges minden anyagösszetevő feltüntetése. Hazánkban az anyagösszetételek rövidítéseinek használata nem elfogadott, teljes névvel kell kiírni az anyagokat.
Amennyiben béléssel is rendelkezik a termék, célszerű annak is feltüntetni az anyagösszetételét. - Textilkresz, azaz kezelési útmutató
Ezeket weboldalunk előző oldalán részletesen taglaljuk.
5 jel feltüntetése az alábbi, kötött sorrendben kötelező:
-mosás (kádban víz szimbólum)
-fehérítés (háromszög)
-szárítás (négyzet)
-vasalás (vasaló)
-vegytisztítás (kör)
Előbbieken túl lehetőség van további textilkresz jelek feltüntetésre nem kötelező jelleggel. (pl. csavarás tiltása) - Méret (a termék jellege szerint) (külön címkén is feltüntethető)
- Az áru pontos megnevezése (ezt védjegy vagy márkanév nem helyettesítheti)
- Gyártó vagy forgalmazó neve és címe azonosításra alkalmas módon
- Származási hely, ha nem az Európai Unióból származik
- Minőségi osztály
- Egyéb, veszélyekre vonatkozó információk (pl. 3 éves kor alatt nem használható, tűztől távol tartandó)
Előbbieken túl természetesen lehetőség van egyéb adatok szerepeltetésére is a ruhacímkéken. Ezek a vásárlók számára további információt jelentenek, és marketingszempontból vagy termékazonosítás céljából is hasznosak lehetnek.
Ilyenek a teljesség igénye nélkül:
- logó (ez egyértelműen a marketing miatt lehet fontos)
- gyártó vagy forgalmazó további elérhetőségei (pl. weboldal címe, közösségi média elérhetőségek akár QR formájában is)
- a kötelező textilkresz jeleken kívül egyéb, a textiltermék kezelésére vonatkozó piktogramok (pl. ha szárítógép nem használható, akkor fektetve vagy csepegtetve szárítás jele)
- A textilkresz jelek szöveggel történő feltüntetése (Ez is annyi nyelven szokásos, ahány nyelven az anyagösszetétel szerepel a címkén.)
- többféle méretparaméter szerepeltetése (pl. munkaruhákon gyakran emberi alakot megjelenítő ábrán is megjelenítik a magasságot, csípő- vagy derékméretet az általános (pl. 38) méretmegjelölésen kívül)
- egyedi azonosítást biztosító vonalkód vagy QR kód (pl. kereskedelemben)
A ruhacímkék rögzítése
A címkét a textiltermék csomagolására, a termékre ráerősítve kell elhelyezni.
Lehetőség van kartonból készült, ún árukísérő címke alkalmazására is. Ebben az esetben ezen is szerepeltethetők a fentiekben ismeretetett kötelező tartalmak, azonban a kartoncímkét is a termékhez megfelelő módon szükséges rögzíteni, pl. szállal történő belövéssel.
Nem megfelelő rögzítés a ruhára történő ragasztás, mivel a ruhacímke így könnyen eltávolítható onnan.